Groei jouw bedrijf met zoekmachine optimalisatie

Groei jouw bedrijf met zoekmachine optimalisatie

5 juli 2021 0 Door Remco

Het kan in deze tijd heel lastig zijn om zichtbaar te zijn in de zoekmachine resultaten. Ik heb altijd al gezegd dat Google de meeste competitieve marktplaats ter wereld is. De druk op deze marktplaats is alleen maar gestegen door de pandemie. Lokale bedrijven die normaal gesproken nooit hoefden te adverteren moeten opeens ook zichtbaar zijn in de zoekmachine resultaten. Hoe meer bedrijven er zijn die gevonden willen worden op specifieke keywords, hoe hoger de prijs van een advertentie bovenaan de zoekmachine resultaten. Dat betekent dat zoekmachine advertenties ontzettend duur worden. Gelukkig bestaat er ook zoekmachine optimalisatie. Zoekmachine optimalisatie bestaat al erg lang, ongeveer net zo lang als zoekmachine advertenties. Het idee achter zoekmachine optimalisatie is dat je continue op een organische manier hoog in de zoekmachine resultaten komt. Dit doe je simpelweg door zo relevant mogelijk te zijn voor specifieke zoekopdrachten. Vandaag vertel ik erover hoe bedrijven zoekmachine optimalisatie zelf kunnen gebruiken.

 

De opmars van B2B marketing

Zelfs in B2B marketing wordt steeds meer geïnvesteerd in zoekmachine optimalisatie. Dat komt omdat ook zij hoog in de zoekmachine resultaten willen komen te staan zonder eindeloos geld te besteden aan advertenties. SEO, de afkorting voor zoekmachine optimalisatie, houdt in dat je de website zo goed mogelijk afstelt op de wensen van de klant om zo relevant mogelijk te zijn. Hoe relevanter jij bent voor een zoekopdracht, hoe hoger jij in de resultaten wordt geplaatst door Google. Dat betekent dat Google geïnteresseerd is naar wat jouw bedrijf doet, wat je aanbiedt, en hoe goed jouw bedrijf is. De kwaliteit van je bedrijf wordt vooral door het aantal externe linkjes naar jouw bedrijf toe. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd en het kan een hele effectieve manier van zoekmachine optimalisatie zijn. Niet alleen bedrijven die producten aanbieden maken gebruik van SEO, B2B marketing bedrijven, of B2B die een ander soort dienst aanleveren maken ook veel gebruik van SEO.

De score van je bedrijf

Op basis van de kwaliteit en relevantie van je website wordt jouw bedrijf in de zoekmachine resultaten geplaatst. Google weet bijvoorbeeld dat de Bijenkorf heel veel kleding heeft, een goede reputatie heeft, en waarschijnlijk dus super relevant is voor een koper. Iemand die dus zoekt naar broeken zal veel eerder die webpagina zien dan de kleine lokale broekenverkoper. Daarom komt de Bijenkorf veel hoger in de zoekmachine resultaten te staan. In tegenstelling tot advertenties is zoekmachine optimalisatie een continu proces dat veel werk en aandacht vraagt. Maar het kan een enorme impact hebben op de ranking van uw website, dus misschien is het ook wel iets voor u.